BIURO PRASOWE

redNet 24, 05.10.2021

Polacy coraz chętniej wynajmują mieszkania od profesjonalnych podmiotów


Najnowsze raporty dowodzą, że w Polsce w najmie instytucjonalnym oferowanych jest nieco ponad 7 tysięcy mieszkań. Wrażenie robi tempo rozwoju sektora – jak podaje Fundacja Rynku Najmu, w budowie znajduje się około 17 tysięcy lokali, a do 2025 roku liczba mieszkań w posiadaniu profesjonalnych podmiotów wzrośnie nawet do ponad 65 tysięcy.


Jednym z powodów tego trendu mogą być rosnące ceny nieruchomości i dalszy niedobór mieszkań. To wszystko pomimo tego, iż jeszcze nigdy wcześniej deweloperzy nie budowali tak dużo jak dziś - według wstępnych danych GUS, od stycznia do sierpnia 2021 roku oddano do użytkowania 142 510 mieszkań, co oznacza wzrost o 4,1% wobec 2020 roku w tym samym okresie. Pomimo rekordowych wyników, ceny nieruchomości rosną, a podaż nie nadąża za rozgrzanym popytem - to bardzo wyraźny sygnał, że lokali jest wciąż za mało. Jak podaje serwis tabelaofert.pl średni poziom wyprzedania mieszkań w stolicy w lipcu 2021 roku kształtował się w okolicach 81,3 %, wzrastając przy tym dla każdego typu lokali średnio o 24%. Jeszcze we wrześniu 2020 roku średni wskaźnik wyprzedania mieszkań (od jedno do pięcio-pokojowych) wynosił w Warszawie 57,64%. Wpływ na rozwój rynku profesjonalnych mieszkań na wynajem ma również bez wątpienia pandemia COVID-19.

- Najem od profesjonalnych podmiotów to w naszym kraju nadal nowość, ale już teraz zauważamy wpływ na cały rynek, a wrażenie robić może przede wszystkim tempo rozwoju tego sektora. Trend wzmocniła pandemia, która skierowała przedsiębiorców do lokowania kapitału między innymi w pakietach mieszkań na wynajem, osłabiając jednocześnie ich zainteresowanie nieruchomościami hotelowymi jak np. condohotele czy komercyjnymi, takimi jak centra i parki handlowemówi Katarzyna Tworska, dyrektor zarządzająca redNet 24, firmy specjalizującej się w sprzedaży mieszkań deweloperskich.

Najem od profesjonalnych podmiotów ma dodatkowo klika kluczowych zalet, które dla najemców mogą okazać się w najbliższej przyszłości decydujące przy wyborze lokum. Atrakcyjność lokali na wynajem oferowanych przez wyspecjalizowane podmioty podnosić mogą m.in. części wspólne przeznaczone dla mieszkańców, czy udogodnienia oraz usługi dodatkowe, takie jak choćby bezprzewodowy internet, ochrona lub dedykowana do obsługi najmu aplikacja mobilna, w której zgłosić można np. usterkę.

- Najemcy odczuwają pewien podświadomy komfort psychiczny wybierając mieszkanie na wynajem od profesjonalnych podmiotów - wiedzą czego mogą się spodziewać za określoną cenę. Mają pewność m.in., co do tego, że mieszkanie nie zostanie sprzedane przez właściciela z dnia na dzień, a wpłacona kaucja rozliczona zostanie rzetelnie. Część młodych klientów obawia się również kredytudodaje Maciej Dymkowski, prezes zarządzający tabelaofert.pl.

Obecnie sektor mieszkań na wynajem w Polsce jest wciąż stosunkowo mały i pozostaje raczej zdominowany przez indywidualnych właścicieli, gdy dla porównania w Niemczech w wynajętych mieszkaniach mieszka ponad połowa społeczeństwa. I choć Polacy na tle zachodnich sąsiadów w dalszym ciągu są przywiązani do własności, to wydaje się, że przedstawiciele kolejnych pokoleń nieco inaczej podchodzą do tych kwestii i są bardziej zainteresowani najmem.

- Choć trend jest zauważalny, to rynek najmu instytucjonalnego cały czas jest we wczesnej fazie wzrostu. Na profesjonalnych podmiotach ciąży w związku z tym odpowiedzialność kształtowania odpowiednich standardów dla tego sektora w Polscepodsumowuje dyrektor redNet 24.

Obecnie w naszym kraju pakiety mieszkań do wynajęcia od wyspecjalizowanych firm, posiadających w swoim portfelu kilkadziesiąt lokali i więcej, są już dostępne m.in. w Warszawie, Krakowie, Katowicach czy w aglomeracji trójmiejskiej.

***

O REDNET 24

Firma powstała w 2006 roku. Zajmuje się komercjalizacją i marketingiem projektów deweloperskich na terenie całego kraju. Wieloletnie doświadczenie w sprzedaży projektów deweloperskich pozwala ekspertom REDNET 24 wesprzeć inwestycję na każdym etapie procesu inwestycyjnego: od zakupu działki, poprzez planowanie inwestycji, analizę konkurencji, określenie grupy docelowej, pracę nad planami mieszkań, planowanie cen, aż po opracowanie oraz realizację strategii sprzedażowej i marketingowej. Eksperci REDNET 24 stale prowadzą badania rynkowe, dzięki czemu narzędzia grupy REDNET wraz z wiedzą pracowników firmy dają efekt synergii, zapewniając znaczną przewagę nad konkurencją.

Kontakt dla mediów:
Partner of Promotion
Joanna Mazur, SENIOR ACCOUNT MANAGER
e-mail:
tel.: 22 858 74 58 wew. 70