BIURO PRASOWE

Fundacja Równe Szanse, 30.09.2011

Informacja prasowa Opakowania i reklama napojów Black firmy FoodCare objęte zakazem sądowym.


Sąd Okręgowy w Gdańsku IX Wydział Gospodarczy na wniosek Fundacji Darka Michalczewskiego "Równe Szanse" wydał postanowienie, na bazie którego spółka FoodCare ma zakaz prowadzenia reklamy i wykorzystywania na opakowaniach napojów takich elementów jak m.in. wizerunek głowy tygrysa i oznaczenie "Power is black". W związku z postanowieniem sądu wprowadzanie do obrotu napojów energetyzujących "BLACK" firmy FoodCare w obecnych opakowaniach zawierających wyżej wymienione elementy, jest niezgodne z prawem. Sąd zasądził również zajęcie opakowań oraz materiałów reklamowych w magazynach spółki FoodCare z powyższymi oznaczeniami.
Fundacja "Równe Szanse", jak i Dariusz Michalczewski dysponują prawomocnymi postanowieniami Sądów Apelacyjnych, na bazie których spółka FoodCare na czas trwania procesu ma prawomocny zakaz produkcji, sprzedaży i reklamy produktów zawierających oznaczenia Tiger niezależnie od sposobu jego przedstawiania. Pomimo prawomocnych postanowień sądowych firma ta w coraz to nowej formie wykorzystuje graficzne i słowne elementy nawiązujące do sprzedawanego wcześniej napoju TIGER, przenosząc je na kolejne swoje produkty, tj. najpierw BLACK TIGER, a obecnie BLACK. Działanie to ma na celu utożsamianie w oczach konsumentów wszystkich trzech produktów, a co za tym idzie wypromowanie BLACKA w oparciu o rozpoznawalność i popularność TIGERA.

Na wniosek Fundacji, Sąd Okręgowy w Gdańsku w dniu 21 września 2011 zakazał spółce FoodCare wykorzystywania na opakowaniach i w reklamie nie tylko pełnej nazwy "TIGER", ale również niepełnej lub zniekształconej jej formy, np. T G R - jak to miało miejsce w ostatniej kampanii reklamowej FoodCare oraz
objął zakazem posługiwanie się przez FoodCare następującymi elementami:
- hasłem "Power is black",
- wizerunkiem głowy tygrysa z oznaczeniem "Power is Black",
- hasłem "Oryginalny smak w nowym opakowaniu",
- hasłem "Podążaj za Czarnym Tygrysem"
- lub jakimkolwiek innym tekstem zawierającym frazę "czarny tygrys".

Posługiwanie się powyżej wskazanymi oznaczeniami na czas trwania postępowania na opakowaniach i w reklamie produktów energetyzujących FoodCare, w szczególności napoju energetyzującego "BLACK" (m.in. TV, Internet, nośniki reklamy zewnętrznej, materiały dołączane do opakowań, materiały POS w sklepach itd.) jest niezgodne z prawem.

Dariusz Michalczewski: Do podjęcia kolejnych kroków prawnych zostałem zmuszony przez firmę FoodCare, która próbowała wypromować swój produkt w oparciu o rozpoznawalność i popularność TIGERA. W związku z postanowieniem sądu wprowadzanie do obrotu produktów "BLACK" w obecnym opakowaniu wykorzystującym m.in. motyw POWER IS BLACK, jest niezgodne z prawem. Nie można budować pozycji rynkowej produktu wykorzystując siłę innej marki, podpinając się pod nią. Tiger jest tylko jeden - ten oryginalny jest sygnowany nazwiskiem Dariusza Michalczewskiego.

Dodatkowo, Sąd zasądził zajęcie opakowań oraz materiałów reklamowych z powyższymi oznaczeniami. Postanowienie opatrzone jest klauzulą wykonalności z dnia 23 września 2011 r. - w której treści poleca się jego wykonanie wszystkim osobom, których może ono dotyczyć.

INFORMACJE DODATKOWE
Na podstawie podpisanej w listopadzie 2010 r. umowy z Fundacją "Równe Szanse" firma Maspex posiada wyłączną licencję na możliwość korzystania
z pseudonimu sportowego Tiger i innych oznaczeń z tym pseudonimem związanych, a także do wykorzystywania wizerunku Dariusza "Tigera" Michalczewskiego w promocji produktów spożywczych. Spółki z Grupy Maspex odpowiedzialne są za zapewnienie produkcji, dystrybucji i promocji produktu. Firma ponadto jest zobowiązana do przekazywania opłaty z tytułu udzielonej licencji.
Przed nawiązaniem współpracy z wadowicką spółką, Fundacja "Równe Szanse" rozwiązała w trybie natychmiastowym umowę z poprzednim licencjobiorcą firmą FoodCare, w wyniku czego wygasły wszelkie uprawnienia spółki Foodcare do korzystania z oznaczenia TIGER oraz dóbr osobistych i majątkowych Dariusza Michalczewskiego. Powodem rozwiązania zawartej na 50 lat umowy było niewywiązywanie się z postanowień umowy przez Foodcare, a w szczególności zaprzestanie płacenia Fundacji należnego wynagrodzenia z tytułu licencji na używanie oznaczenia Tiger.

Stan prawny na dziś:
a) Sąd Apelacyjny w Gdańsku:
Na wniosek Fundacji Darka Michalczewskiego "Równe Szanse" przeciwko FoodCare
o zabezpieczenie na czas trwania procesu
- Rozstrzygnięte: decyzja prawomocna na korzyść Fundacji "Równe Szanse" zakazująca FOODCARE produkcji, handlu i reklamy jakichkolwiek produktów z oznaczeniem TIGER lub wykorzystujących w jakikolwiek sposób opakowanie napoju TIGER.

b) Sąd Apelacyjny w Krakowie:
Na wniosek Dariusza Michalczewskiego przeciwko firmie FoodCare o zabezpieczenie na czas trwania procesu
- Rozstrzygnięte: decyzja prawomocna na korzyść Dariusza Michalczewskiego" zakazująca FOODCARE handlu i reklamy jakichkolwiek produktów z oznaczeniem TIGER lub wykorzystujących w jakikolwiek sposób opakowanie napoju TIGER.

c) Sąd Okręgowy w Gdańsku:
Na wniosek firmy FoodCare przeciwko firmie Maspex o zabezpieczenie na czas trwania procesu
- Wycofanie przez FoodCare pozwu przeciwko firmie Maspex

***

Informacje o Fundacji Równe Szanse:
Fundacja "Równe Szanse" została założona przez Dariusza Tigera Michalczewskiego, wielokrotnego Mistrza Świata w boksie zawodowym. Powstała w 2003 roku i od początku swojej działalności pomaga młodzieży właściwie wykorzystywać drzemiący w nich potencjał. Dariusz Michalczewski poprzez swoją Fundację stwarza równe szanse na lepszą przyszłość oraz umożliwia młodzieży rozwijanie swoich zdolności sportowych.

Darek Tiger Michalczewski:
Dariusz Michalczewski jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej cenionych polskich sportowców. Był niekwestionowanym Mistrzem Świata w boksie zawodowym przez 9 lat. Jako pierwszy bokser w historii unifikował pasy mistrzowskie organizacji WBA, IBF i WBO w kategorii półciężkiej. W 2010 roku federacja WBO ogłosiła Darka prestiżowym wyróżnieniem "Championem wszech czasów" za najdłuższe w historii posiadanie mistrzowskiego pasa tej organizacji. Pomimo zakończenia kariery bokserskiej Michalczewski pozostał w sporcie i opiekuje się młodymi bokserami poprzez działalność Fundacji "Równe Szanse".

Dodatkowych informacji udzielają:

Piotr Pogonowski
Agencja PR, Partner of Promotion
Tel. (022) 858 74 58 wew. 101, 0 609 202 220
e-mail: