BIURO PRASOWE

Ghelamco, 21.12.2016

Ghelamco podsumowuje miastotwórczą działalność


Ghelamco Poland kładzie coraz większy nacisk na działalność miastotwórczą. W ostatnich latach deweloper podjął się szeregu działań mających na celu pobudzenie zrównoważonego rozwoju miast. Wśród zrealizowanych inicjatyw znalazł się m.in. projekt Nowa Towarowa: pierwszy w Polsce projekt urbanistyczny o tak dużej skali, w którego powstanie zaangażowani są deweloperzy, władze miasta i organizacje pozarządowe. Nowa Towarowa to sposób myślenia o projektowaniu miasta uwzględniający wszystkich jego odbiorców. Ponadto Ghelamco stworzyło pl. Europejski w Warszawie i powołało do życia fundację „Sztuka w Mieście”.


Zaangażowanie w „Nową Towarową” wpisane jest w długofalową strategię Ghelamco. – Nowa Towarowa to jeden ze sztandarowych przykładów naszej miastotwórczej działalności. Zależy nam jednak, by idea ta była widoczna we wszystkich inicjatywach Ghelamco. Z niektórych z nich, jak plac Europejski czy fundacja „Sztuka w Mieście”, jesteśmy szczególnie dumni – mówi Jarosław Zagórski, Dyrektor Handlowy i Rozwoju Ghelamco Poland.

Udział w Nowej Towarowej jest naturalną konsekwencją działań podejmowanych przez Ghelamco, zakładających kreowanie projektów i przestrzeni, które tworzą wartościową i estetyczną tkankę miejską. – Miastotwórczość to jedna z najważniejszych misji, którą od lat realizujemy poprzez nasze inwestycje – mówi Jarosław Zagórski. – Idea ta jest dla nas szczególnie ważna w odniesieniu do okolic ronda Daszyńskiego w Warszawie, którego potencjał dostrzegliśmy jeszcze w połowie ubiegłej dekady, wznosząc tu pierwsze biurowce. Zapomniane kwartały ulic straszyły pustką i nikt wówczas nie myślał, że za kilkanaście lat miejsce to przeobrazi się w nowe biznesowe centrum Warszawy. Ukończona z sukcesem budowa Warsaw Spire wraz z pl. Europejskim zachęciła kolejnych inwestorów do realizacji projektów w tym rejonie. Dziś skrzyżowanie ulic Prostej i Towarowej stało się wielkim placem budowy zwiastującym ważne zmiany dla tej okolicy – zauważa Jarosław Zagórski. To dlatego Ghelamco zdecydowało się zainicjować powstanie swoistej platformy wymiany myśli jaką jest projekt Nowa Towarowa.

- Zamysłem projektu Nowa Towarowa było wypracowanie rozwiązań dla ulicy Towarowej, które uczynią tę przestrzeń przyjazną dla wszystkich jej użytkowników. Dzięki współpracy dwóch dużych deweloperów: Ghelamco i Skanska z władzami miasta, instytucjami kulturalnymi i organizacjami pozarządowymi oraz mieszkańcami, po blisko roku prac projektowych udało się stworzyć zbiór rekomendacji i wniosków, które nakreślają, jak powinien wyglądać ten rejon Warszawy – mówi Damian Kalita, koordynator projektu Nowa Towarowa.

Nowa Towarowa to jednak tylko jeden z przykładów miastotwórczych projektów, w które angażuje się belgijski deweloper. Do największych sukcesów Ghelamco Poland w tym zakresie należy zbudowanie placu Europejskiego na warszawskiej Woli. To pierwsza taka miejska przestrzeń w Warszawie, wykreowana na prywatnej działce dewelopera, oddana do dyspozycji mieszkańców miasta. Dwukrotnie większy od placu Zamkowego, stał się jednym z ulubionych przez Warszawiaków miejsc wypoczynku i spotkań. Oprócz restauracji i kawiarni zlokalizowanych w otoczeniu wodnych instalacji, zieleni oraz sztuki, na mieszkańców czeka tu szereg wydarzeń kulturalnych i sezonowych atrakcji. W zimie plac przyciąga wyjątkowymi iluminacjami, świątecznymi kramami, bezpłatnym lodowiskiem, a także mnóstwem konkursów i turniejów organizowanych dla pracowników pobliskich biur i uczniów szkół. W ramach inicjatywy funkcjonuje również fanpage na Facebooku, który jest jedną z platform komunikacji z lokalną społecznością. Dzięki dialogowi z mieszkańcami kształt placu Europejskiego i działania podejmowane w ramach przestrzeni miejskiej stają się bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby lokalnej społeczności.

Innym projektem Ghelamco, który podbił serca Warszawiaków, jest neon Kocham Warszawę. Pierwotnie rozbłysnął na elewacji Warsaw Spire w grudniu 2014 r. Bardzo szybko zaskarbił sobie sympatię mieszkańców z uwagi na swoją bezpretensjonalność. Pojawił się ponownie w nowej odsłonie na początku grudnia 2016 r. na zimowym placu Europejskim, stając się jedną z jego głównych atrakcji. Jest dziś jednym z ulubionych przez Warszawiaków i turystów obiektem zdjęć.

Miastotwórczość inicjatyw dewelopera widać również w projekcie Art Walk – wyjątkowym miejscu na mapie Warszawy, stworzonym przez Ghelamco z myślą o miłośnikach sztuki i twórcach. W tym 57 metrowym pasażu prezentowane są prace młodych polskich artystów współczesnych, a wszystkie wystawy dostępne są dla oglądających bezpłatnie. Dotychczas w Art Walku oglądać można było m.in. wystawę „Człowiek Ciało Proces” – projekt artystyczny zrealizowany przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, którego celem była prezentacja prac studentów i absolwentów uczelni. Do końca marca Ghelamco zaprasza na wystawę Neon Inn. Obejrzeć tu można 14 neonów zaprojektowanych przez polskich artystów i designerów, a także zdjęcia kultowych neonów rozświetlających niegdyś ulice stolicy.

Projektem Ghelamco w całości poświęconym podnoszeniu jakości miejskiej przestrzeni publicznej jest również fundacja „Sztuka w Mieście”. Organizowane przez nią wystawy i warsztaty angażują mieszkańców w dialog z instytucjami kultury i twórcami sztuki. – Miastotwórczość to nie tylko kreowanie nowych przestrzeni. Jej bardzo ważnym elementem jest definiowanie i zaspokajanie potrzeb lokalnych społeczności, związanych z rozwojem tkanki miejskiej. Działania fundacji skupiają się więc na upowszechnianiu projektów kulturalnych w miejskiej przestrzeni publicznej i angażowaniu mieszkańców w naukę, kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i tradycji sztuki – mówi Karolina Wlazło-Malinowska, przedstawicielka fundacji „Sztuka w Mieście”, architekt krajobrazu i artystka.

Zapoczątkowany przez Ghelamco trend kreowania użytecznych i przyjaznych przestrzeni miejskich przez instytucje komercyjne znalazł na polskim rynku wielu kontynuatorów. Dzięki niemu wiele zaniedbanych dotychczas zakątków polskich miast zyskuje nowe życie, a całe ulice, jak w przypadku ul. Towarowej, mają szansę na spójny i zrównoważony rozwój. Jedną z najważniejszych inwestycji, która zmieni w najbliższych latach krajobraz ulicy Towarowej, jest ogłoszony niedawno przez Ghelamco projekt The Warsaw HUB. Na przełomie 2019 i 2020 roku wzdłuż ulicy Towarowej powstanie spójna, wielkomiejska pierzeja z trzema wieżowcami i atrakcyjnie zaprojektowaną przestrzenią publiczną w postaci miejskich pasaży.

NOWA TOWAROWA

Nowa Towarowa to wspólne działanie Wolskiego Centrum Kultury, Miasta Stołecznego Warszawa, Muzeum Warszawy, Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich, Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” oraz dwóch firm: Ghelamco i Skanska. Dzięki partnerstwu między sektorem prywatnym i publicznym w zakresie rewitalizacji całego rejonu ulicy Towarowej, powstające tu inwestycje w przemyślany i konsekwentny sposób budują nową Wolę, estetyczną i użyteczną dla mieszkańców miasta. Zmieniają również pozycję zaniedbanej dotychczas dzielnicy na ośrodek kultury i centrum biznesowego.

www.nowatowarowa.pl
www.facebook.com/nowatowarowa

***

O GHELAMCO POLAND

Ghelamco Poland to lider rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce i pionier w dziedzinie innowacji, zrównoważonego budownictwa i kreowania przestrzeni publicznej. Przez 26 lat, jako inwestor, deweloper i generalny wykonawca, firma ugruntowała swoją wiodącą pozycję na polskim rynku dostarczając 1 100 000 m2 najwyższej klasy powierzchni biurowej, mieszkaniowej, handlowej i magazynowej. Wolumen sprzedaży zrealizowanych projektów przekracza 1,3 mld EUR. Flagową inwestycją firmy jest kompleks biurowy Warsaw Spire wraz z placem Europejskim, uznany za najlepszy budynek biurowy na świecie w prestiżowym konkursie MIPIM Awards 2017.

Jako wizjoner w branży Ghelamco od lat konsekwentnie wdraża pionierskie projekty innowacyjnych, zaawansowanych technologicznie budynków i wyznacza kierunki dla rozwoju rynku nieruchomości w Polsce. To właśnie belgijska firma odkryła potencjał Mokotowa, wprowadziła do Polski koncepcję parku biznesowego i jako pierwsza certyfikowała budynki biurowe w prestiżowym systemie BREEAM – firma posiada w swoim portfolio już 9 certyfikowanych projektów o łącznej powierzchni 320 000 m2. Ghelamco także jako pierwszy spośród deweloperów dostrzegł potencjał Woli – lokalizacji, w której powstaje aktualnie nowe biznesowe serce stolicy.

Ghelamco to także jedyny deweloper w Polsce, który postrzega zrównoważone budownictwo w szerszej perspektywie i aktywnie działa na rzecz kształtowania przestrzeni publicznej. Firma realizuje projekty na rzecz rewitalizacji całych dzielnic, kreując obszary wartościowe dla miasta, jak plac Europejski. By dodatkowo wesprzeć miastotwórcze inicjatywy, firma Ghelamco powołała do życia Fundację Sztuka w Mieście, której celem jest podnoszenie jakości miejskiej przestrzeni publicznej poprzez działania artystyczne czy ambientowe dla lokalnych społeczności. Dokonania Ghelamco zostały wyróżnione szeregiem nagród, m.in. siedemnastokrotnym tytułem Dewelopera roku w Polsce.

Informacje dla mediów:
Rafał Roguski, Senior Account Executive, Partner of Promotion
e-mail: , tel. 22 858 74 58 w. 73

Michał Nitychoruk, Communication Manager Ghelamco Poland
email: , tel. +48 600 210 304