BIURO PRASOWE

AMD, 28.08.2012

CTO firmy AMD Mark Papermaster nakreśla wizję dla "Otoczenia Obliczeniowego", za którym idzie nowa era spersonalizowanych, adaptacyjnych i responsywnych środowisk dla konsumentów


Firma AMD wyznacza kurs na nową generację obliczeń wspartych przez adekwatne możliwości i zasoby intelektualne firmy oraz opracowywanych na bazie Architektury Systemów Heterogenicznych
Podczas otwarcia prestiżowego, corocznego sympozjum Hot Chips, CTO firmy AMD Mark Papermaster w myśli przewodniej swojego wystąpienia nakreślił wizję nadchodzącej "ery otoczenia obliczeniowego" i ujawnił szczegóły dotyczące architektury nowych procesorów, których technologia i budowa pozwolą na wejście w życie nowej ery obliczeń komputerowych. Otoczenie obliczeniowe to rozwinięcie wszechobecnych i otaczających nas trendów w informatyce opisujące środowisko, gdzie technologie komputerowe są zupełnie naturalną i transparentną częścią naszego codziennego życia.

"Otoczenie obliczeniowe to wizja świata bez klawiatur czy myszy, gdzie całkowicie dla człowieka naturalny interfejs oparty na poleceniach głosowych i rozpoznawaniu twarzy redefiniuje wrażenia płynące z użytkowania komputera, i gdzie chmura oraz użytkownik współpracują przy syntezie eksabajtów obrazów i danych w języku naturalnym. Najważniejszym celem jest stworzenie urządzeń dostarczających inteligentnego, istotnego i kontekstowego rozeznania oraz wartości, które będą na bieżąco wspierać użytkownika w wyzwaniach życia codziennego za sprawą futurystycznych aplikacji. Firma AMD wiedzie prym w wynajdywaniu urządzeń, które rozumieją i odpowiadają potrzebom użytkowników, posiadają naturalny i komfortowy interfejs użytkownika oraz przechodzą do działania w tle w sposób dla użytkownika zupełnie nieodczuwalny," powiedział Mark Papermaster podczas swojego inauguracyjnego przemówienia.

Papermaster wyjaśnił, że era otoczenia obliczeniowego będzie opierała się na solidnych możliwościach i zasobach w dostarczaniu urządzeń typu "plug-and-play", takich jak procesory, karty graficzne, wyspecjalizowane układy logiczne i struktury połączeń. Ujawnił również szczegóły dotyczące nadchodzącej architektury procesorów firmy AMD "Steamroller", jednocześnie podkreślając korzyści wynikające z wykorzystywania architektury systemów heterogenicznych (HSA), która umożliwia programistom łatwe przypisanie skalarnego i równoległego łańcucha zadań obliczeniowych do najbardziej odpowiednich jednostek, optymalizując tym samym moc całego systemu.

"Droga która prowadzi nas do ery otoczenia obliczeniowego będzie nie mniej wymagająca i równie ekscytująca co doświadczenia z ostatnich 20 lat rozwoju grafiki, która od "Ponga" przeniosła graczy do dzisiejszych tytułów z oszałamiającą grafiką i realizmem obrazu," wyjaśnił Papermaster. "Aby tego dokonać trzeba będzie poruszyć cały przemysł, a HSA zapewnia prostą i jasną ścieżkę, którą należy podążać, aby wejść w nową erę obliczeń komputerowych."
Najważniejsze wiadomości przedstawione w prezentacjach:
1. Szczegóły architektury "Steamroller": architektura "Steamroller" będzie częścią układów APU o kodowej nazwie "Kaveri". Ujawniamy tę informację po raz pierwszy. Spodziewamy się uzyskać 15% lepszy stosunek wydajności na Wat w porównaniu do rdzenia "Piledriver" (są to udoskonalenia bardziej w sferze projektu układu niż wynikające z procesu technologicznego)
2. Biblioteki wysokiego upakowania danych: W produktach, które obecnie oferujemy w 32-nanometrowym procesie technologicznym, zespół projektujący firmy AMD użył kombinacji zautomatyzowanego i ręcznego, w połowie niestandardowego projektowania ścieżek, co pozwala na uzyskanie oszczędności energetycznych.
W nadchodzących produktach, firma AMD zastosuje zwarte biblioteki stosowane dotychczas przez zespół projektujący karty graficzne, co przy implementacji w procesorach pozwoli na jeszcze bardziej wydajne energetycznie przeprowadzanie obliczeń. Zarówno rozmiar, jak i pobór mocy zostanie ograniczony o 30%, co pozwoli na uzyskanie jeszcze bardziej mobilnego i sprawnego energetycznie rdzenia procesora pozwalając branży na stworzenie metod użycia standardowych projektów dopasowanych do najbardziej efektywnego modelu.
3. "Otoczenie obliczeniowe": jest to szczegółowy obraz wizji, którą zaprezentował Mark, i dzięki której branża będzie mogła rzucić okiem na kierunek, w jakim firma podąża i na czym będzie chciała się skupić przede wszystkim. Ostatnie 10-20 lat spędziliśmy generalnie na rozwijaniu procesorów, które mogą symulować wizualną rzeczywistość, i planujemy spędzić kolejne 10-20 lat wywracając erę obliczeń graficznych do góry nogami rozwijając procesory i platformy, które owszem - zaczynają od obrazu (albo serii obrazów, albo danych GPS, albo innych danych środowiskowych), interpretują jego zawartość i kontekst, a następnie dają użytkownikom na bieżąco jeszcze lepsze wrażenia i możliwości. To dźwignie zarówno sferę obliczeń w chmurze, jak i tych lokalnych, związując ze sobą wszystkie te technologie i architektury układów, o których mowa w naszej prezentacji. Oto prosty przykład, jak otoczenie obliczeniowe może wyglądać we wcale niezbyt odległej przyszłości. Wyobraźcie sobie, że jest południe i udajecie się z biura na obiad. W momencie, gdy wychodzicie Wasz mobilny sprzęt intuicyjnie wie dokąd zmierzacie dzięki automatycznemu przeliczeniu kilku danych przesyłanych z wbudowanego odbiornika GPS, zegara, map i umieszczonych w chmurze danych, z którymi jest połączone. Skoro zna Wasze preferencje tak dobrze, to od razu sprawdza stronę, dzisiejsze menu i promocje w Waszych ulubionych restauracjach. Przyjazny głos zainstalowany w tym urządzeniu zaproponuje następnie złożenie zamówienia. Odpowiecie "poproszę sałatkę" i urządzenie samo sformułuje zamówienie. W momencie, gdy dotrzecie do restauracji, ona już na Was będzie czekać gotowa. Elektroniczna płatność została zrealizowana jeszcze w trakcie Waszej drogi na miejsce, więc nie ma potrzeby nawet sięgać po portfel. I wszystko to dzieje się bez ściągania dodatkowych aplikacji lub pisania czegokolwiek na telefonie.

Firma AMD ma obszerną prezentację na tegorocznym sympozjum Hot Chips. Właściwie największą spośród dotychczasowych. Poza wystąpieniem Marka, firma AMD zaprezentuje następujące prelekcje:
- Jeff Rupley opowie o nowej generacji rdzeniu x86 o niskim poborze prądu - "Jaguar"
- Micheal Mantor opowie o architekturze Graphics Core Next (GCN) obecną w kartach graficznych AMD Radeon(tm) HD 7970
- Sebastian Nussbaum opowie o architekturze drugiej generacji układów APU nazywanych kodowo "Trinity"
- Bryan Black weźmie udział w warsztatach Die Stacking

***

O AMD
Firma AMD (NYSE: AMD) jest pionierem technologii półprzewodnikowych takich jak działające w wielu komputerach, przełomowe układy przyspieszonego przetwarzania (APU), które rozpoczęły nową erę cyfrowej rozrywki. Rozwiązania serwerowe firmy AMD są przeznaczone dla najlepszych w branży środowisk chmur obliczeniowych i wirtualizacji. Karty graficzne AMD są wykorzystywane w wielu rodzajach nowoczesnych urządzeń elektronicznych, m.in.: komputerach osobistych, konsolach do gier czy superkomputerach. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę http://www.amd.com.

Nazwa AMD, logo AMD Arrow, nazwy AMD Opteron, FirePro, a także ich kombinacje są znakami handlowymi należącymi do firmy Advanced Micro Devices. Nazwa
PCI Express jest znakiem handlowym należącym do PCI-SIG. OpenCL jest znakiem handlowym firmy Apple i jest używane zgodnie z pozwoleniem organizacji Khronos Group Pozostałe nazwy zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych i mogą być znakami handlowymi ich prawnych właścicieli.

Kontakt dla mediów:
Bruno Murzyn, AMD CEE: +48 22 698 72 61 ()
Filip Straburzyński, Partner of Promotion: + 48 22 858 74 58 wew. 44 ()