BIURO PRASOWE

AMD, 02.02.2009

Multimedialna Chmura


Graficzny superkomputer AMD Fusion Render Cloud. Ciesz się grafiką i obrazem HD bezpośrednio z Internetu.
Wyobraźmy sobie, że w czasie podróży z pracy do domu zaczynamy oglądać film na telefonie komórkowym. Gdy znajdziemy się w mieszkaniu kontynuujemy seans na dużym ekranie telewizora HD, dokładnie od tego miejsca, w którym przerwaliśmy.
A wszystko to wyłącznie dzięki bezprzewodowemu dostępowi do internetu. Wyobraźmy sobie także, że gramy w najbardziej zaawansowane gry na telefonie komórkowym bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania lub obciążania systemu. To tylko kilka przykładów aktywności, które będą możliwe dzięki superkomputerowi graficznemu AMD Fusion Render Cloud.

Budowa maszyny została ogłoszona przez szefów firm AMD oraz OTOY w czasie tegorocznych targów Consumer Electronics Show (CES) 2009. Składające się
z setek procesorów urządzenie może całkowicie zrewolucjonizować sposób tworzenia i dystrybucji grafiki oraz obrazu wideo HD.

AMD jest jednym z liderów w budowie superkomputerów. Siedem z dziesięciu najszybszych maszyn na świecie zostało zbudowanych na podzespołach opracowanych przez koncern z Sunnyvale. AMD Fusion Render Cloud to urządzenie nowej klasy. Ten superkomputer został zaprojektowany tak, aby przełamać granicę wydajności jednego petaFLOPA (biliarda - 1 000 000 000 000 000 operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę) i obliczać miliony wątków dzięki połączonej mocy ponad tysiąca procesorów graficznych oraz innowacyjnemu oprogramowaniu firmy OTOY. Komputer powinien być gotowy już w drugiej połowie 2009 r.

System został zaprojektowany aby umożliwić odtwarzanie multimediów, takich jak filmy, gry wideo, programy komputerowe oraz innych aplikacji wykorzystujących zaawansowane rozwiązania graficzne, na różnego rodzaju urządzeniach mobilnych bezpośrednio z internetu. Wystarczy dostęp do sieci oraz zainstalowana przeglądarka. AMD Fusion Render Cloud, dzięki renderowaniu przeprowadzanym na serwerze (server-side rendering) przechowującym bogatą bazę danych wideo, będzie w stanie skompresować film lub grę i przesyłać obraz w czasie rzeczywistym, na przykład na notebooka lub smart phonea. Zdalne renderowanie umożliwi odtwarzanie obrazu HD na urządzeniach przenośnych, które ze względów technologicznych obecnie nie są w stanie przechowywać i odtwarzać kontentu wideo najwyższej jakości. Dzięki temu użytkownicy uzyskają dostęp do ulubionych miltimediów bez względu na miejsce, w którym się znajdą.

AMD Fusion Render Cloud stworzy również nowe możliwości dla producentów gier wideo i filmów. Dzięki technologii zdalnego renderowania w czasie rzeczywistym grafika oraz efekty specjalne będą jeszcze bardziej realistyczne. Dostęp do materiałów wideo wysokiej rozdzielczości bezpośrednio przez intetnet otwiera ponadto nowe kanały dystrybucji.

- W swojej pracy od lat używam rozwiązań AMD. Jestem przekonany, że nowa platforma AMD Fusion Render Cloud pozwoli przełamać dotychczasowe ograniczenia związane z tworzeniem komputerowych efektów wizualnych, czyniąc obraz wideo niemal realistycznym odzwierciedleniem rzeczywistości. To także możliwość udostępnienia produkcji szerokiej publiczności na niespotykaną dotychczas skalę - powiedział reżyser Robert Rodriguez z Troublemaker Studios.

- Dzięki zespoleniu mocy zaawansowanych procesorów centralnych (CPU) oraz złożonych układów procesorów graficznych (GPU), platforma AMD Fusion Render Cloud może rywalizować nawet z najszybszymi superkomputerami. Jednocześnie nasz projekt wymaga znacznie mniejszej powierzchni oraz mniejszych nakładów energetycznych i finansowych - powiedział Jules Urbach, Chief Executive Officer, OTOY. - Jestem przekonany, że w połączeniu z innowacyjnym oprogramowaniem OTOY, AMD Fusion Render Cloud zmieni przemysł filmowy oraz usunie dotychczasowe bariery techniczne utrudniające użytkownikom dostęp do multimediów najwyższej jakości.

Podstawowymi podzespołami AMD Fusion Render Cloud będą procesory
AMD Phenom(tm) II, chipsety AMD 790 oraz karty graficzne ATI Radeon(tm) HD 4870.

1 FLOPS (ang. FLoating point Operations Per Second) - liczba operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę, jednostka wydajności komputerów, a dokładniej wydajności układów realizujących obliczenia zmiennoprzecinkowe (źródło: Wikipedia).
1 MFLOPS = 1 milion FLOPS-ów
1 GFLOPS = 1 miliard FLOPS-ów
1 TFLOPS = 1 bilion FLOPS-ów
1 PFLOPS = 1 biliard FLOPS-ów

* * *

OTOY
OTOY to czołowy producent i dostawca oprogramowania oraz zintegrowanych rozwiązań dedykowanych przemysłowi filmowemu oraz gier wideo. Firma współpracuje z czołowymi wytwórniami filmowymi oraz producentami gier.

***

O AMD
Firma AMD (NYSE: AMD) jest pionierem technologii półprzewodnikowych takich jak działające w wielu komputerach, przełomowe układy przyspieszonego przetwarzania (APU), które rozpoczęły nową erę cyfrowej rozrywki. Rozwiązania serwerowe firmy AMD są przeznaczone dla najlepszych w branży środowisk chmur obliczeniowych i wirtualizacji. Karty graficzne AMD są wykorzystywane w wielu rodzajach nowoczesnych urządzeń elektronicznych, m.in.: komputerach osobistych, konsolach do gier czy superkomputerach. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę http://www.amd.com.

Nazwa AMD, logo AMD Arrow, nazwy AMD Opteron, FirePro, a także ich kombinacje są znakami handlowymi należącymi do firmy Advanced Micro Devices. Nazwa
PCI Express jest znakiem handlowym należącym do PCI-SIG. OpenCL jest znakiem handlowym firmy Apple i jest używane zgodnie z pozwoleniem organizacji Khronos Group Pozostałe nazwy zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych i mogą być znakami handlowymi ich prawnych właścicieli.

Kontakt dla mediów:
Bruno Murzyn, AMD CEE: +48 22 698 72 61 ()
Filip Straburzyński, Partner of Promotion: + 48 22 858 74 58 wew. 44 ()