BIURO PRASOWE

Stalexport, 09.12.2008

Prace na A4 zakończą się w 2009 roku


Rok 2009 będzie ostatnim, w którym prowadzona będzie szeroko zakrojona modernizacja odcinka A4 z Krakowa do Katowic. W IV kwartale przyszłego roku skończą się więc utrudnienia dla kierowców.
Podczas konferencji, która odbyła się 9 grudnia w Katowicach, przedstawiciele spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusza odcinka autostrady, podsumowali miniony rok na A4 oraz ogłosili plany na 2009. Zgodnie z zapowiedziami, już w IV kwartale przyszłego roku zakończone zostaną ostatnie duże prace remontowe na A4 związane z dostosowaniem katowicko-krakowskiego odcinka do standardów autostrady płatnej. - Za rok chcemy zakończyć wszystkie remonty nawierzchni wynikające z harmonogramu prac. Tym samym wywiążemy się z głównego zobowiązania w ramach udzielonej koncesji, a kierowcy będą mogli wreszcie w pełni korzystać z komfortu jaki daje im jazda nowoczesną autostradą - mówi Tomasz Niemczyński, Prezes Zarządu Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

2009 to data graniczna. Z jednej strony zamknięcie "remontowego etapu" funkcjonowania A4, z drugiej początek prac nad wdrożeniem nowych innowacyjnych rozwiązań. - Od 2010 roku na A4 będą już prowadzone jedynie bieżące prace konserwacyjne oraz remonty pozostałych obiektów mostowych. Jednocześnie rozpoczniemy proces wdrożenia nowego systemu poboru opłat - zapowiada prezes Niemczyński. - Nie chciałbym jeszcze zdradzać szczegółów ale mogę powiedzieć, że będzie to bardzo nowoczesny system spełniający wysokie standardy europejskie - dodaje.

Podsumowując mijający rok prezes Niemczyński wspomniał o zakończonej w lipcu, trwającej prawie półtora roku inwestycji remontu 23,4 km jezdni i 7 mostów, która pochłonęła w sumie prawie 180 mln złotych. Innymi wykonanymi w mijającym roku inwestycjami były wybudowanie ok. 8 km ekranów akustycznych na odcinkach najbardziej zagrażających hałasem terenom przylegającym w okolicach Chrzanowa, Imielina i Mysłowic (wartość prac to ok. 20,5 mln zł) oraz wybudowanie na terenie obwodu utrzymania autostrady (OUA) w Brzęczkowicach stanowiska dla pojazdów z materiałami niebezpiecznymi (wartości prawie 650 tys. zł).

Oprócz największej trwającej obecnie inwestycji (wartości ponad 142 mln złotych), polegającej na wymianie 26 km nawierzchni autostradowej i remoncie 10 obiektów mostowych (planowane zakończenie prac - IV kw. 2009 roku), w przyszłym roku spółka planuje również wybudować kolejny prawie kilometrowy odcinek ekranów akustycznych w Chrzanowie i Mysłowicach oraz zakończyć rozpoczętą w 2008 roku inwestycję polegającą na budowie garaży dla służb operatora autostrady (wartości ok. 3 mln złotych).

***

SAM S.A. uzyskał od Państwa 30 letnią koncesję na eksploatację i utrzymanie autostrady A4 w zamian za co został zobowiązany m.in. do:

- dostosowania drogi do standardów drogi płatnej
- remontu kilkudziesięciu obiektów mostowych, budowy szeregu obiektów infrastruktury drogowej, jak również wymiany i remontów kapitalnych nawierzchni autostrady.
- zrefundowania kredytu (wraz z odsetkami), który Skarb Państwa zaciągnął w EBOiR na remont, który został zrealizowany w mniejszym niż zaplanowano zakresie
- bieżącego utrzymania autostrady

Model sfinansowania prac remontowych (dostosowania do standardów autostrady płatnej) został ustalony w taki sposób, że spółka jest zobowiązana wykonać wszystkie prace ze środków pozyskanych przez siebie tzn. z opłat pobieranych za przejazd autostradą oraz kredytów.

Projekt, w przeciwieństwie do innych koncesji, nie ma gwarancji Skarbu Państwa.

Kontakt dla mediów:

Alicja Rajtar
tel. 032 762 75 59