BIURO PRASOWE

Opoczno S.A., 11.08.2005

Opoczno S.A. umocniło pozycję lidera


Warszawa, 11 sierpnia 2005 r. - W ciągu minionego półrocza Opoczno S.A. zwiększyło swój udział w sprzedaży krajowej płytek ceramicznych o 1,6 proc. rynku. Stało się tak pomimo niesprzyjającej sytuacji makroekonomicznej oraz na rynku budowlanym. Ponadto spółka odnotowała blisko 50 proc. wzrost sprzedaży swoich produktów przeznaczonych na eksport.
Eksport Grupy Kapitałowej Opoczno S.A., wliczając wyniki litewskiego Dvarcioniu Keramika, wzrósł w porównaniu do pierwszego półrocza 2004 roku o 48,7 proc. Sprzedaż eksportowa wzrosła w tym samym czasie (wyłączając negatywny efekt różnic kursowych) o 47,9 proc. Zły kurs walutowy wpłynął jednak negatywnie na osiągnięty zysk netto, który jest niższy od zanotowanego w poprzednim roku i wyniósł w II kwartale 2005 r. 18 313 tys. zł w porównaniu do 24 423 tys. zł w tym samym okresie 2004 r. Przychody ze sprzedaży wyniosły analogicznie 107 477 tys. zł do 118 561 tys. zł.

Po dwóch kwartałach 2005 r. Opoczno S.A. pozostaje liderem polskiego rynku płytek ceramicznych. Obecnie udział firmy w rynku (w kanale tradycyjnym) wynosi 26,2 proc., co oznacza, że od początku roku wzrósł o 1,6 proc. W tym czasie żadna z firm branży nie osiągnęła tak znacznej poprawy swojej pozycji. Całkowity udział spółki w rynku krajowym jest w rzeczywistości jeszcze wyższy, co wiąże się z wysokim udziałem Opoczno SA w sprzedaży poza kanałem tradycyjnym tj. do sieci hipermarketów budowlanych.

Ugruntowanie pozycji lidera na polskim rynku i wzrost eksportu nastąpiły pomimo niekorzystnych czynników występujących na rynku w drugim kwartale br. - Biorąc pod uwagę procesy jakie miały miejsce w ostatnich miesiącach i sytuację na rynku, uważam, że wyniki osiągnięte przez spółkę należy uznać za satysfakcjonujące. Na słabsze wyniki sprzedaży wpłynęła przede wszystkim stagnacja na rynku budowlanym i mała liczba mieszkań oddawanych do użytku w I i II kwartale br. Jednak od maja dało się zaobserwować bardzo wysoką dynamikę produkcji budowlano-montażowej, co sprzyja ożywieniu na rynku materiałów wykończeniowych w kolejnych miesiącach. Ponadto odnotowaliśmy znaczny wzrost eksportu i to pomimo utrzymywania się niekorzystnych dla eksporterów kursów walutowych - powiedział Sławomir Frąckowiak, Prezes Zarządu Opoczno SA.

Zdaniem Prezesa osiągnięte w tym roku wyniki nie mogą być również porównywane z tymi z 2004 roku, tj. przed wstąpieniem Polski do UE i związaną z tym podwyżką stawki VAT. - Nastąpił wtedy boom na produkty budowlane obłożone niższą, 7 proc. stawką podatku VAT. Jeżeli nie chcemy wypaczyć rzeczywistego obrazu osiągniętych w tym roku wyników musimy przyrównywać je do tych z 2003 r. - dodaje Sławomir Frąckowiak.

II kwartał 2005 roku był przełomowym okresem w historii spółki. W kwietniu Opoczno S.A. przejęło kontrolę nad litewskim zakładem Dvarcioniu Keramika, w maju firma podpisała list intencyjny o zamiarze współpracy z Villeroy & Boch. W tym samym miesiącu pełną moc produkcyjną osiągnął należący do spółki Zakład Mazowsze, a w czerwcu Opoczno S.A. zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.


***

Opoczno S.A. jest największym producentem płytek ceramicznych w Polsce oraz jednym z największych w Europie. Wyroby Opoczna są dostępne w blisko 98% punktach sprzedaży materiałów budowlanych na terenie Polski. Płytki Opoczna mają także swoich stałych odbiorców w wielu krajach Europy. Firma oferuje kompleksową gamę płytek ceramicznych: płytki ścienne i podłogowe, gresy szkliwione i nieszkliwone, gresy polerowane i satynowane oraz pełny wybór dekoracji ceramicznych. Produkty marki Opoczno posiadają certyfikat jakości ISO 9001:2000 oraz 5-letnią gwarancję.

Dodatkowych informacji udzielają:

Monika Chmielewska
Rzecznik Prasowy Opoczno S.A.
tel. 0-22 320 38 17, fax 0-22 320 38 02
tel. kom. 0 695 588 881
e-mail:

Jacek Kozłowski
Doradca Zarządu ds. Relacji Inwestorskich
tel. 0-22 320 38 07, fax 0-22 320 38 02
e-mail: