BIURO PRASOWE

Motorola, 02.06.2005

Motorola przedstawia pierwszy w historii prototyp płaskiego ekranu z wyświetlaniem nano-emisyjnym


Nowatorska technologia Motoroli może całkowicie zmienić wydajność i koszty produkcji wielkoformatowych, płaskich wyświetlaczy.
Warszawa, 2 czerwca 2005 (Shaumburg, IL, USA, 9 maja 2005) - Motorola Labs, laboratorium badawcze Motorola Inc. (NYSE:MOT) zaprezentowało 5-calowy prototyp kolorowego ekranu wykorzystującego technologię nano-emisji. Jej nowatorstwo polega na bezpośrednim nanoszeniu węglowych nanorurek na szklane podłoże wyświetlacza, co daje możliwość budowy dużych ekranów HDTV (High Definition TV) przy zachowaniu grubości nie przekraczającej jednego cala! Przedstawiony prototyp posiada ogromny potencjał wdrożeniowy - takie rozwiązanie może być wykorzystane przy projektowaniu znacznie trwalszych i tańszych w produkcji od obecnie oferowanych na rynku, wielkoformatowych, płaskich ekranów wysokiej jakości.

Innowacja Motoroli została zaprezentowana podczas 43 Międzynarodowego Sympozjum Society for Information Display w Bostonie w dniach 22-27 maja
http://www.sid.org
http://www.tlcinternational.com/index.php?option=content&task=view&id=159&Itemid=124

Po 15 latach doświadczeń i uzyskaniu 160 patentów w dziedzinie nanotechnologii, opracowaliśmy konstrukcję nowej generacji płaskich ekranów wielkoformatowych. W porównaniu do oferowanych obecnie na rynku będą one tańsze i zapewnią lepszą jakość obrazu" - mówi Jim O'Connor, wiceprezes Motoroli ds. rozwoju nowych technologii Obecnie zamierzamy rozpocząć współpracę licencyjną z producentami ekranów i wyświetlaczy, aby umożliwić im opracowanie konkretnych rozwiązań komercyjnych".

Według wstępnej analizy, koszt produkcji 40-calowego panelu z wyświetlaniem nano-emisyjnym szacujemy poniżej 400 dolarów - twierdzi Barry Young, wiceprezes i dyrektor finansowy DisplaySearch, wiodącej firmy badawczo-konsultingowej działającej na rynku płaskich ekranów.

Opracowana przez Motorolę technologia wyświetlania nano-emisyjnego (Nano Emissive Display, w skrócie NED) polega na nanoszeniu nanorurek węglowych bezpośrednio na szklane podłoże i w ten sposób tworzenie wydajnego w zakresie emisji elektronów i sprawnego energetycznie układu katody wyświetlacza. Proces nanoszenia nie wymaga stosowania wysokich temperatur, co jest bardzo ważne z uwagi na wrażliwość cieplną używanych materiałów, takich jak. cienkowarstwowe tranzystory i szkło. Nowa metoda łączenia materiałów pozwala na wyjątkową precyzję procesu i jego korektę na poziomie molekularnym, dzięki czemu można uzyskać określone cechy wyświetlacza np. wyższą rozdzielczość obrazu.

Motorola dowiodła, że bezpośrednie nanoszenie nanorurek na szklane podłoże ma technologiczną i ekonomiczną przewagę nad obecnie stosowaną metodą paste/printing' i w pełni nadaje się do zastosowań wideo" - potwierdza Kimberly Allen, dyrektor ds. technologii i strategii w firmie analitycznej iSuppli.

Pierwszy , opracowany przez Motorolę roboczy prototyp jest 5-calową sekcją 42-calowego wyświetlacza w systemie HDTV 16:9, o rozdzielczości 1780 x 720 pikseli.
Najważniejsze zalety demonstrowanego rozwiązania to:
  • jasny obraz,
  • żywe, jaskrawe kolory uzyskane ze standardowych luminoforów stosowanych dotychczas w kineskopach CRT (Catode Ray Tube),
  • grubość panelu wyświetlacza 3,3 mm,
  • niski koszt elektroniki sterującej wyświetlaniem, podobny do ekranów ciekłokrystalicznych (LCD), ale o wiele niższy niż w przypadku ekranów plazmowych,
  • parametry wyświetlacza tj. krótki czas odpowiedzi, duży kąt obserwacji, szeroki zakres temperatury pracy spełniają lub przewyższają standard CRT.


Ryzyko biznesowe
Rzeczywiste wdrożenie omawianej technologii jest uzależnione od odpowiedniego wyboru producentów-licencjobiorców oraz ich zdolności do skomercjalizowania projektu - umiejętności dopasowania produktu do warunków rynku, potrzeb konsumentów oraz innych czynników wymienionych w dokumentach Motoroli przedkładanych w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.

Informacje o Motorola Labs
Motorola Labs jest działem badawczym Motoroli, który opracowuje i udoskonala wiodące technologie na rynku telekomunikacyjnym. Ponadto Motorola udziela klientom zewnętrznym licencji na opracowane w swych laboratoriach technologie.
www.motorola.com/labs

***

Kontakty dla mediów:
Małgorzata Matusiewicz
Motorola
+48 22 606 04 50


Agnieszka Józefowicz
+48 22 858 74 58 wew. 49


MOTOROLA i stylizowane logo M są zarejestrowane w amerykańskim Urzędzie Patentowym i Znaków Towarowych. Znak towarowy Bluetooth należy do jego właścicieli i jest wykorzystywany przez firmę Motorola na podstawie udzielonej licencji. Android, Google, Google Maps, Google Latitude, Google Mail, YouTube, iGoogle, Android Market i Google Talk są znakami towarowymi Google inc. Wszystkie inne nazwy produktów i usług należą do ich odpowiednich właścicieli. © 2009 Motorola, Inc.